12 жовтня 2024 року
11 жовтня відбувся вже 5-ий Європейський день вчителя з керованого термоядерного синтезу.
Щорічно, ця подія відбувається у жовтні та поєдную в собі європейські національні сесії та загальноєвропейську сесію. Сесії присвячено популяризації фізики плазми, плазмових технологій та явища термоядерного синтезу, на який покладається велика надія, як на невичерпне, безпечне та екологічно чисте джерело енергії.
Мета European Fusion Teacher Day (EFTD) є незмінною - ознайомити вчителів середніх шкіл по всій Європі з темою fusion, обговорити викладання матеріалу про термоядерний синтез учням середніх шкіл та викликати інтерес у галузі термоядерного синтезу на рівні середньої освіти.
Україна представлена в термоядерних дослідженнях перш за все Харківською школою фізиків, які традиційно взяли на себе організацію національної сесії EFTD (Навчально-науковий інститут «Фізико-технічний факультет» Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Національний науковий центр «Харківський фізико-технічний факультет»).
Українську сесію 5-ого Європейського дня вчителя з керованого термоядерного синтезупровели професор Каразінського університету Ігор Гірка та керівник Національного контактного пункту Євратом Сергій Пугач. Головними доповідачами сесії виступили випускники ФТФ Каразіна.
Софія Малко, науковий керівник групи в лабораторії фізики плазми Принстонського Університету (США), розповіла про основи своїх досліджень з інерційного термоядерного синтезу, що базується на використанні надпотужних лазерів та локалізації цієї енергії в малому об’ємі паливного матеріалу.
Ілля Мисюра, дослідник та інженер систем нагрівання плазми в Інституті фізики плазми Чеської академії наук, Прага, Чеська Республіка. Ілля розповів про магнітне утримання плазми та переваги реакцій синтезу над реакціями поділу, масштабність досліджень та дослідної інфраструктури. В кінці додав про плазмові технології, які були отримані як супутні бонуси від фундаментальних досліджень керованого термоядерного синтезу та такі що вже давно й набагато порядків перевищили витрати на дослідження й дали вагомий внесок в світову економіку.
Академік НАН України, Ігор Гаркуша, розповів про те, як саме Україна бере участь у глобальних дослідженнях з термоядерного синтезу, яку дослідну інфраструктуру ми маємо та які наукові завдання вона вирішує. Зазначив мобільність українських науковців, які проводять дослідні кампанії на різних установках світу. Війна вносить корективи в усі сфери життя, наука не виключення, але висока міжнародна інтеграція досліджень з керованого термоядерного синтезу дозволяє брати участь у дослідженнях і під час війни.
Головними учасниками дня вчителя стали 35 вчителів зі всієї України. Частина вчителів долучила до заходу своїх учнів, які також мали змогу почути, безпосередньо від науковців, розповідь про термоядерний синтез, фізику плазми та плазмові технології.
Ми вдячні всім вчителям за участь, за вашу роботу із дітьми. Чекаємо вас на наступних освітніх заходах, а ваших учнів на «Фізико-технічному факультеті» Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Будуємо технології майбутнього разом!
Захід відбувся в межах проєкту NURECAB




Університет у соціальних мережах: